Friday 16 March 2012

Kenapa macam ni? Bukan macam tu?

Assalamualaikum wbt..Salam Jumaat..Dah baca surah al-Kahfi? Kalau dah, Alhamdulillah.. :)


Kenapa macam ni, bukan macam tu? 
Kenapa hidup aku tak kaya macam orang tu? Kenapa aku tak secantik orang tu? Kenapa aku tak dapat macam yang orang tu dapat? Kenapa apa yang aku rancang semuanya tak jadi? Kenapa? Kenapa? Kenapa?


*Amaran: ini tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia dan juga tiada kena mengena dengan saya (certain things lah)..hehe..:)


Kita sering mempersoalkan kenapa, kenapa dan kenapa. Pernah tak kita cuba nak cari jawapan untuk 'kenapa' tu? Lupakah kita hidup kita ini disusun dan diatur cantik oleh ALLAH? Tapi bukan bermaksud kita duduk tengok tv, cakap dalam hati "ALLAH dah susun hidup aku, tak payah lah aku nak buat apa-apa untuk diri aku" Ini SALAH. Kita perlu bergerak,berusaha untuk capai apa yang kita nak!


Memang benar ALLAH menyusun kehidupan kita. Dalam surah Hud ayat 6 yang bermaksud 


"Dan tidak satu pun makhluk bergerak (bernyawa) di bumi melainkan semuanya dijamin ALLAH rezekinya. Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat penyimpanannya. Semua (tertulis) dalam Kitab yang nyata (Lauh Mahfuz)"



Situasi 1: Ali dan Ahmad


Ali       : Assalamualaikum Ahmad. Macam mana program hari tu? 


Ahmad: Wa'alaikumussalam. Alhamdulillah. ALLAH permudahkan. Semua yang dirancang dapat dijalankan dengan jayanya walaupun ada sedikit kesulitan sebelum mula program.


Ali       : Alhamdulillah. Tahniah dapat jayakan program tu.


Ahmad: Syukur pada ALLAH.




Situasi 2: Aina dan Azlin


Aina   : Limaza ya ukhti? nampak sedih je.


Azlin  : Hmm..ana sedih lah. Semua yang ana rancang tak menjadi. Program bersama warga tua di Rumah  Seri Kenangan terpaksa dibatalkan. Ana sedih sangat lah. Kesian pada sahabat-sahabat yang mendaftar untuk program tu. Mereka semua semangat nak pergi. Tapi tadi Puan Haslina inform pada ana yang pihak pengurusan terpaksa membatalkan program dengan kami sebab mereka menerima 
jemputan ke sebuah program yang lain. Kenapa jadi macam ni..hmm


Aina   : Bersabar dan redha lah atas apa yang berlaku. Ada hikmah di setiap apa yang berlaku. Jangan terlalu menyalahkan diri sendiri. Semua yang berlaku adalah di bawah kekuasaan ALLAH. Jadi senyum lah. ALLAH maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita.


Azlin   : Syukran ya ukhti. InsyaAllah. Ana redha dengan apa yang berlaku dan syukur sangat-sangat apa yang berlaku adalah apa yang telah ALLAH tetapkan.




Melaui 2 situasi tu, yang macam mana yang kita nak. 1 atau 2? Kalau saya, dua dua saya nak..hehe..Sebab, yang pertama. mengikut situasi 1 apa yang dirancangkan dapat direalisasikan walaupun terdapat kekurangan. Manusia tak sempurna. Siapa yang tak gembira bila apa yang dirancang menjadi kenyataan kan. Pastinya kita akan rasa gembira dan syukur ALLAH membenarkan kita merealisasikan impian kita kan. 


Tapi yang situasi 2 tu macam mana pulak? Bagi saya, saya akan lebih gembira dan lebih bersyukur seandainya apa yang dirancang tidak menjadi. Ini kerana saya mengikut apa yang telah disusun oleh ALLAH untuk saya. ALLAH sayang kita. DIA maha tahu apa yang terbaik untuk kita. Mungkin waktu kita nak jalankan program itu nanti, ada kecuaian yang kita terlepas pandang dan menyebabkan kesulitan banyak pihak. Kita tak tahu, tapi DIA tahu.


Jadi, fikir positif apa yang berlaku pada kita. Jangan terlalu menyalahkan diri sendiri dan lebih teruk lagi bila kita salahkan takdir.


Sampai sini sahaja dulu. Maaf seandainya ada kesalahan dan kesilapan dalam penyampaian. 

Saya budak masih belajar
Kalau salah tolong tunjukkan.


Jumpa lagi di lain hari. InsyaAllah. Assalamualaikum wbt. 


2 comments:

  1. Persoalan mak usu ngan busu.. Kenapa org lain senang je dapat zuriat..kenapa kami susah bebenar..tp perancangan Allah lebih baik..kurang di sini lebih disana..doakan kami ye... Anyway nice blog..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mak su...sentiasa didoakan.. Jangan putus asa. Allah suka pada hambaNya yang memohon, mengadu pada DIA sentiasa. Kak cik doakan mak su and busu dipermudahkan segala urusan..

      Delete