Saturday 20 August 2011

..Malam Yang Dinanti..

Ramadhan semakin hampir ke penghujungnya..Ini bermakne makin galak la corong-corong radio memutarkan lagu-lagu raye..mood raye dah datang la katekan..hihi..kalau waktu kecik-kecik ble dgr je lagu raye terus rase happy gler..mcm dunia ni saye yg pnye..nak nak kalau dengar lagu yg ni..
"Mintak mak kuih sepotong
Saya mahu makan kerna perot kosong"...
Suke sgt ngan lagu ni...hihi..
Lagi satu yg pling happy ble dah hari-hari terakhir Ramadhan ni mak slalu bwk g shopping..sronok dpt cuci-cuci mata..tapi yg x bestnye org ramai yg keluar waktu akhir-akhir Ramadhan ni..fuhh..dugaan betul..dgn cuaca yg panas..pastu nmpak plak adik-adik yg 3,4 tahun yang dengan selambanye menyedut air..fuhh..Cobaan..

Tapi ni waktu kecik-kecik...ble dah besar sikit ni dah tau dah yg Ramadhan ni lagi best dari raye sebenanye..Lagi-lagi 10 hari terakhir Ramadhan..Sebab dlm bulan Ramadhan ade 1 malam yg lebih baik dari 1000 bulan..
Kalau 1000 bulan bape tahun ek?
Jap..masuk math sikit..hehe..
1 000/ 12 =83.33333..hehe..
Lebih kurang dalam 83 tahun 4 bulan..Fuyyooo...83 tahun eah..lame tu..
Umur kita pun entah smpai ke tak 83 tahun..huhu..

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran pada malam kemuliaan. Tahukah kamu apa malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Malam itu penuh kesejahteraan, sampai terbit fajar"  (Al-Qadr: 1-5)

Beruntung dan bertuahlah bagi orang yang sepenuhnya pada malam ini menghabiskan masa untuk menggapai pahala beribadah sebanyak 1000 bulan. Sesungguhnya anugerah yang diberikan Allah kepada orang-orang Islam yang taat, pada malam ini adalah merupakan suatu kurnia yang sangat besar. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Anas r.a,
" Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda berkenaan malam ini :" Malam Qadr itu hanya dikurniakan Allah kepada umatku dan tidak kepada umat yang lain"

Ayuh..pertingkatkan amal di akhir Ramadhan..
Bukan lah bermaksud tidak langsung menyediakan persiapan untuk hari kemenangan..tapi berpada-padalah dalam menyelesaikan persiapan..
Bukan senang untuk mendapatkan malam tersebut..yang hanya muncul pada 1 malam yang dirahsiakan oleh Allah SWT bilakah kehadirannya..Kita kena mencari, mencari dan terus mencari..
Muhasabah diri sejenak..Masihkah ada Ramadhan untuk kita pada tahun-tahun hadapan?? Esok pun kita belum yakin akan diberi peluang oleh Allah untuk berlari menggapai redhaNya dan memohon keampunanNya..
Jadi..dengan kesempatan yang ada ni..kita cari malam itu..dapat atau tak,,hanya Allah yang tahu...

No comments:

Post a Comment